Takaisin Eteläisten tuottajaliittojen maitovaliokunta vaatii toimia valkuaiskasvien ja rehuviljojen kylvöalan kasvattamiseksi

23.03.2022

Eteläisten tuottajaliittojen maitovaliokunnan kannanotto 18.3.2022

Kuva: Roosa Kehrävuo

Eteläisten tuottajaliittojen maitovaliokunta etsi 18.3.2022 kokouksessaan ratkaisuja kustannuskriisin selättämiseksi. Valiokunta tiedostaa, että ruoantuottajia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan turvaamaan maamme huoltovarmuutta. Tähän tarvitaan kuitenkin useita kannattavuutta parantavia toimia. Hallituksen päättämä 300 miljoonan euron huoltovarmuuspaketti voi olla vain osa ratkaisua. Jatkossa lääke tulee löytyä markkinoilta, missä ruokaketjun eri osapuolten on kannettava paremmin vastuunsa.

Valiokunta pitää välttämättömänä valkuaiskasvien ja rehuviljan viljelyalan kasvattamista edellisvuosiin nähden. Nyt jos koskaan tarvitaan huippusato, jotta maitotiloilla on mahdollista selviytyä seuraavan talven yli. Tähän pitää hallituksen löytää keinot huoltovarmuuspaketin keinoilla. Valkuaisomavaraisuuden kasvattaminen nähdään tarpeelliseksi myös pitkällä aikavälillä. Maitotilojen ja kasvinviljelytilojen yhteistyön lisääminen nähdään toivottavana ja tervetulleena asiana rehun riittävyyden varmistamiseksi.

Valiokunta näkee tässä tilanteessa tarpeelliseksi myös karjanlannan käytön hehtaarikohtaisten enimmäisravinnemäärien väliaikaisen korottamisen tulevalle kasvukaudelle. Lannoitteiden ja polttoaineiden ollessa ennätyskalliita tulee mahdollistaa hyvien satojen tavoittelu optimoimalla karjanlannan levitystä tarkoituksenmukaisemmaksi.

Eteläisten tuottajaliittojen maitovaliokunnan muodostavat MTK-Kaakkois-Suomen, MTK-Hämeen, MTK-Uusimaan, MTK-Pirkanmaan, MTK-Satakunnan, MTK-Varsinais-Suomen sekä SLC Nylandin edustajat. Valiokunta käsittelee erityisesti maidontuotantoon liittyviä asioita, ottaa kantaa ajankohtaisiin maatalouspoliittisiin kysymyksiin ja antaa tarvittaessa kannanottoja.