Tillbaka Investointeja jouduttu laittamaan jäihin, selviää Järvi-Suomen MTK-liittojen kyselystä

22.02.2022

Tiedote 21.2.2022

Kuva: Roosa Kehrävuo

Yli 40 % Järvi-Suomen kotieläintiloista oli neuvotellut lainojen lykkäyksestä, uuden lainan saamisesta tai muista rahoitukseen liittyvistä asioista viime syyskuun alun jälkeen. Ero on merkittävä muihin tuotantosuuntiin, selviää MTK-Kaakkois-Suomen, MTK-Etelä-Savon, MTK-Keski-Suomen, MTK-Pohjois-Karjalan ja MTK-Pohjois-Savon eli Järvi-Suomen MTK-liittojen kyselystä.

Kaakkois-Suomen vastausten perusteella lainoja oli saanut lykättyä ilman lisäkuluja vain joka viides vastaaja ja vajaa kolmannes oli saanut lykkäyksen kertakorvauksen maksamalla. Uutta lainaa sai haluamansa summan 39 % vastaajista. Lainaneuvotteluissa oli nostettu esiin myös omaisuuden myyminen, kertoi lähes kolmannes vastaajista. Joka viides vastaaja totesi korkomarginaalia nostetun, kun rahoitusjärjestelyistä oli keskusteltu.

-  Vastausten perusteella tilanne on Kaakkois-Suomessa varsin samantyyppinen kuin muissakin Järvi-Suomen maakunnissa, toteaa MTK-Kaakkois-Suomen toiminnanjohtaja Tuula Dahlman. Kaakkois-Suomen vastaajissa painottuu muuta Järvi-Suomea jonkin verran suurempi viljan- ja erikoiskasvinviljelijöitten osuus, samoin osa-aikaisten viljelijöitten suurempi osuus. Kyselyn perusteella alueemme viljelijät huolehtivat ensimmäisinä pankin, verottajan ja sähköyhtiön laskut. Kaikista vastaajista reilut 2/3 arvioi hoitavansa talousasiat ajallaan ja ennakoivasti, mutta viidesoasalla on jonkinlaisia ongelmia saada kaikki laskut hoidettua.

Maatalouden tuotantokustannukset ovat nousseet rajusti ja samaan aikaan tuottajien saamat myyntitulot laahaavat. Kyselystä nousee välitön tarve maatalouden tuottajahintojen korotuksiin. Elintarvikeketju on vinoutunut. Kauppa on taas viime aikoina uutisoitunut erittäin hyvistä tuloksista, kun sen sijaan alkutuotanto kyykkää. Tuotannon heikko kannattavuus ja yhä lisääntyvät vaatimukset, jotka aiheuttavat tiloilla lisäkustannuksia, ajavat tiloja ahdinkoon.

Erittäin huolestuttava on maatalouden murros ja tuotannon keskittyminen. Kaakkois-Suomessa esimerkiksi maitoiloista on viimeisen viiden vuoden aikana lopettanut noin kolmannes. Tällä hetkellä keskimäärin joka toinen viikko joku maitotila lyö ovet säppiin.

Ilman maanviljelijöitä ei ole ruokaa. Huoltovarmuus ja suomalaisen ruuan riittävyys ovat seikkoja, jotka vain korostuvat nykymaailman tilanteessa. Niitten merkitystä ei liikaa voi nostaa esille, toteaa Tuula Dahlman.

Kun tuotanto ei ole kannattavaa, ei se voi olla myöskään kestävää.

MTK-Järvi-Suomen alueen liitot (Etelä-Savo, Kaakkois-Suomi, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) selvittivät jäseniltään rahoituksen saantia maatalouteen helmikuun alussa. Kyselyyn vastasi yhteensä yli 830 viljelijää viiden maakunnan alueelta.